בעקבות "זו לא המוסיקה שכטמן" שפירסם הני זובידה

אין לי מושג בהיסטוריוגרפיה של יהודים מזרחים לא עיראקים לכן אני מדבר על היהודים העיראקים. חוץ מהמוסיקה מנסה המימסד הציוני אשכנזי לנכס לעצמו את ההיסטוריוגרפיה של יהודי עיראק. המימסד עשה מאמצים בעבר לקטוע את סיפור ההיסטוריוגרפיה של יהודי עיראק בהגעתם לשער העליה. המאמצים האלה באו לביטוי מוחשי בסדרת טלויזיה בת שלושה פרקים שעשה סאלים פתאל לפני כשלושה עשורים .

אם ההיסטוריוגרפיה של יהודי עיראק נקטעת בשער העליה אז יכולים הציונים להעצים את הנראטיב של הצלת יהודי עיראק, אפילו הצלה ממלחמת האזרחים שמתרחשת שם בעשור האחרון.אלא שההיסטוריוגרפיה של המגורשים מעיראק ממשיכה לאחר הנחיתה בלוד וההסעה לשער עליה.מרגע שדרכה רגלם של יהודי עיראק ב"מולדתם החדשה" ,הדפו היהודים העיראקים את נסיונותיהם של הפקידים האשכנזים לדחוק אותם לפריפריה,ולשמחתינו במאבק שהצליח. ישנם גם מחקרים מבוססים שמראים שאשכנזים קיבלו ישר עם הגעתם ארצה פתרונות של קבע בדיור ותעסוקה במרכז הארץ,בעוד שהמזרחים נתקעו למשך שנים במעברות עם הטוריות. אם היו אשכנזים שהגיעו למעברות,הם יצאו משם מהר מאוד.

הנסיונות העלובים של המימסד האשכנזי "לתבוע פיצויים בשם יהודי ערב מהממשלות שהחרימו את רכושם" זוכים ללעג. מה שעומד מאחורי הנסיונות העלובים של בן דרור ימיני והמימסד האשכנזי ל"קיזוז רכוש" ו "סכום אפס" הוא נסיון להתחמק מפיצוי הפלסטינים שגורשו בנכבה. הנסיונות ל"קיזוז רכוש וסכום אפס" הם גם לעג ליהודים המזרחים שבסיבלם צריכים לשלם על המתנות שקיבלו האשכנזים מהרכוש הפלסטיני השדוד.

במאמר שפירסמתי בקדמה ובבלוג של הני סיכמתי את הדברים בצורה חדה ותמציתית.

[..]הפרהוד הוא ארוע שעבור הציונים מהווה פוטנציאל של בניית מיתוס שמציב את התנועה הציונית כמי שחילצה את יהודי עיראק מציפורני הנאצים. המיתוס לא נבנה רק בגלל הצורך של התנועה הציונית במיתוסים אלא בעיקר כדי "לשים טיפקס" על עובדות היסטוריות ביחסם של פקידי התנועה הציונית למגורשים העיראקים למדינת ישראל. מאבקם של אשכנזים כפרטים או מוסדות רשמיים להעלים מההיסטוריה הכוללת בתוכה ניחשול, דיכוי, אפליה וקיפוח של מזרחים לא פסק אפילו ליום אחד.[..]

ואם הפוסט עוסק במוסיקה אז אסיים במוסיקה. בשנתיים האחרונות מתקיים מפעל שנקרא "היכל המוסיקה העיראקית". עד היום יש תעוד ב יוטיוב של למעלה מ 25 סרטוני וידיאו של אירועי מוסיקה בערבית הן של זמרים יהודים כיעקב נשאווי ומילו חממה,והן של זמרים ערבים שהגיעו מעיראק או מקהילות של גולים עיראקים. מדובר בסרטנים בהי 30 דקות עד שעה ,כאשר רוב הסרטונים הם בני שעה. האירועים מתקיימים בהיכל התרבות באור יהודה ומועלים ליוטיוב.

שאול סלע

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “בעקבות "זו לא המוסיקה שכטמן" שפירסם הני זובידה

  1. זו דרכם של מיתוסים, במיוחד אלו שנרקמים על ידי השלטונות. המיתוס של הצלת יהודי עירק בעקבות אירועי הפרעות (פרהוד) מעצים את התחושה שישראל חזקה – אינני סבורה שהמטרה העיקרית היא לקטוע את ההיסטוריוגרפיה של יהודי עיראק או להעצים את האשכנזים דווקא.

  2. תרצה תודה

    זה לא יפתיע אותך שבהיסטוריוגרפיה על יהודי עיראק אני מתבסס על ספרה של אסתר גליצנשטיין מאיר שיצא על ידי "יד יצחק בן צבי" משום שבכתיבת עובדות אני לא סומך על השערות או ספקולציות. יד יצחק בן צבי הוא מכון שפועל לפי חוק שקיבלה הכנסת,ומטרת המכון היא לתעד את ההיסטוריוגרפיה של יהודי המזרח. בניגוד לטענות על הסתרת ארכיונים שנוגעים לפרשת ילדי תימן והגזזת,במקרה של הפוסט הספציפי הזה המדינה היא בסדר ומעבר לזה.

    אלא שלמרות שאני לא מכיר בסביבה הקרובה אלי יוצאי עיראק שלא הצליחו (גדלתי בסלמה ג ברמת גן), אני חייב לכתוב את הדברים גם בטונים שלא מיועדים לתרצה אלא לסופר אהוד בן עזר וחבריו שבעיתון האלקטרוני שהוא מוציא נכתבים הבלים שמחייבים לא להשאיר דברים תלויים באויר,והדברים לא יכולים להיכתב אחרת. הטענה הקשה האישית שלי לאהוד בן עזר היא האשמת הקורבנות במשפט קצב,מצד שני אהוד בן עזר כתב את "אין שאננים בציון" לפני שלושה עשורים,ספר חשוב שיש בו ראיונות עם בן גוריון,ברוך קורצוויל,פנחס שדה ,מרטין בובר,ישעיהו ליטבוביץ' ועוד אנשי רוח.

  3. קראתי את אהוד בן עזר – אין שאננים בציון. ספר חשוב מאין כמותו. לא קראתי משהו אחר שלו.
    יד בן צבי הוא מוסד מכובד והספרים שיוצאים לאור באכסנייתו הם ספרי מחקר רציניים. לא קראתי את ספרה של גליצנשטיין מאיר ולא ידעתי על קיומו עד לרגע זה. תודה על ההפנייה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s