Eli Amir Nissim Dayan בעבר כתבתי פוסטים על דמויות שוליות מהימין כמו נעמן כהן שמפרסמים בעיתון האלקטרוני של אהוד בן עזר "חדשות בן עזר" . משום שהכותבים הימניים ב"חדשות בן עזר" הם הרבה לאחר גיל הפרישה ואינם בעלי השפעה מחקתי את הפוסטים שכתבתי אודותם כדי לא להציף את הבלוג.
אורי הייטנר הוא מקרה שונה .
אורי הייטנר עמד בראש "מרכז יובלים לתרבות יהודית" שבמכללת תל חי במשך ארבע שנים ,אורי הייטנר פועל גם ב"מכון לאיסטרטגיה ציונית".
הספור התחיל עם הספין השחוק והחבוט של הפיצויים ליהודי ערב ,ואני סיפרתי על הבלוף שכולם מכירים היטב.
שאול סלע (האתר שלי) , 15:44 2/2/2014:
[..]יהודה שנהב בהעוקץ
בשלוש השנים האחרונות אנו עדים לקמפיין אינטנסיבי שמטרתו השגת הכרה, פוליטית ומשפטית, ביהודים-הערבים כ"פליטים". הקמפיין מבקש ליצור בדעת הקהל אנלוגיה בין הפליטים הפלסטינים לבין המזרחים שהגיעו לישראל בשנות החמישים והששים, ולהציג את שתי האוכלוסיות כקורבנות של מלחמת 1948. משרד החוץ הישראלי, בהובלתו של דני איילון, עוסק באינטנסיביות באיסוף עדויות שיקזזו (כמו בתרגיל באלגברה) את עדויות הפליטים הפלסטינים על גירוש, ביזה והרג.[..]
שאול סלע (האתר שלי) , 15:48 2/2/2014:
השוד המושלם
שאול סלע // 16.09.12 11:53
על התרמית שביצירת הזיקה בין החרמת רכושם של יהודי עיראק שנתיים וחצי לאחר שהוחרם הרכוש הפלסטיני כתב יהודה שנהב במאמרו השוד המושלם . יהודי עיראק היו אזרחים עיראקים כאשר התרחשה הנכבה הפלסטינית , והפלסטינים שהו במחנות הפליטים חסרי נתינות כאשר הו
חרם רכושם של יהודי עיראק. עובדה חמורה נוספת היא שימוש בתרוץ של החרמת יהודי עיראק כדי לתת במתנה את הרכוש הפלסטיני לאשכנזים. בן דרור ימיני הוא מהדוחפים הנמרצים של הספין על "קיזוז רכוש" שמשמעותו מתנות לאשכנזים על חשבון סבל של יהודים עיראקים.
כמי שלא רואה בפלסטינים את האשמים במעשיה של ממשלת עיראק, חשוב גם להזכיר שיהודי עיראק ששהו בעיראק במלחמת 48 לא אחראים למעשיה של ממשלת ישראל. משמעות המושג של "קיזוז רכוש" היא הפיכת התנועה הציונית לגורם מסכסך בין יהודי עיראק לבין הפלסטינים הערבים.
ואז באה תשובה של אורי הייטנר
אורי הייטנר (האתר שלי) , 22:36 2/2/2014:
שנהב הוא אנטי ישראלי עלוב, ואין לוקחים ראיה משכמותו. מדינות ערב התנפלו על יהודי ערב מתוך אנטישמיות צרופה, ועליהם לפצותם. ישראל אינה צריכה לשלם ולו אגורה שחוקה על תוצאות התוקפנות הרצחנית נגדה ביום הקמתה.
ותגובתי שהוציאה את הגזען הצורר אורי הייטנר מהארון
שאול סלע , 01:20 3/2/2014:
הפשעים כנגדי ובני משפחתי שצרובים בתודעתי הם של אשכנזים ולא של ערבים. בניגוד למשה גרנות אורי הייטנר לא טוען את טענותיו של משה גרנות שהמזרחים הביאו את נחשלותם ממקום בו הקהילה היהודית בבגדד הקימה בית חולים ב 1909.
יונתן מקוב והזמורות היבשות
תימני כנרת
ואז באה תגובת המחץ של אורי הייטנר
אורי הייטנר (האתר שלי) , 01:32 3/2/2014:
בסדר, הבנו שאתה חסיד שוטה של המסית האנטי ישראלי הנ"ל.
עד כאן על ה"דיאלוג":
גם כאשר אורי הייטנר מכיר בכך שהיתה אפלייה ממוסדת הוא עושה זאת כתשלום מס שפתיים משום שהוא יודע שהכחשת הדיכוי תזיק יותר מאשר תועיל.כאשר מוצגים בפניו הוכחות פרטניות ליחס הנוראי הזוועתי שקיבלו המזרחים מהאשכנזים כאשר המזרחים היגרו לכאן אורי הייטנר פונה להטלת רפש בפעילים מזרחים
אורי הייטנר לא יודע ש"יהודי ערב" שהוא כל כך דואג להם נתקעו במעברות והטוריות למשך שנים בעוד שהאשכנזים יצאו מהר מאוד מהמעברות אם הם בכלל הגיעו למעברות. אורי הייטנר גם לא זוכר שהמהגרים האשכנזיים מברה"מ בסוף שנות הששים תחילת שנות ה 70 קיבלו דירות חינם במרכז הארץ ומכוניות חינם, בעוד שהיהודים המזרחים שהגיעו ממרוקו שהמרוקאים היו תקועים בעיירות הדיכוי,הניחשול והקיפוח בפריפריה . אורי הייטנר גם לא ער להשכלה העלובה שקיבלו המזרחים ,ולחסימת אמצעי השידור בפני יוצרים מזרחים.
בגלל מה שאורי הייטנר לא יודע ,לא זוכר ולא רוצה לדעת הוא לא מבין שפעילותה המזוייפת של המדינה "למען יהודי ערב" היא יריקה בפניהם.
בנוגע לטענה של אורי הייטנר שאין לוקחים ראיה מיהודה שנהב או שאורי הייטנר אומר בלשונו "אין לוקחים ראיה משכמותו"
לאורי הייטנר ולמימסד האשכנזי היה ,יש ויהיה אינטרס לטשטש ולהעלים את הראיות שנוגעות לפשעי הציונות האשכנזית שבוצעו כלפי מזרחים. תקוה לוי,אלי חמו,נעים חלסצ'י,גדעון גלעדי זכרם לברכה ו סמי שטרית,אלה שוחט ויהודה שנהב יבל"א הם הקטר שהניע את הרכבת של תיעוד הפשעים שביצעה הציונות האשכנזית כנגד מזרחים. הם היו בודדים ביציאתם נגד הסביבה שלהם ובטח נגד המימסד הציוני האשכנזי, אבל הם נתנו את ההשראה לעידית פנחס ולד"ר אסתר מאיר גליצנשטיין לתעד את מאבקם של המזרחים בכתובים במחקרים אמינים ורציניים במסגרת מוסדות שפועלים במימונה של מדינת ישראל.
(יד יצחק בן צבי הוא מכון שפועל באופן עצמאי ועל פי חוק)
לפני עשור ויותר היו פעילים מזרחים רדיקלים שניסו לגמד ולהנמיך את הטיעונים בדבר הסבל של היהודים יוצאי ערב בארצות מוצאם.אנשים הבינו שטיעונים כאלה גם לא נכונים וגם מזיקים ,ואכן לשמחתי כבר לא נשמעים יותר טיעונים שמשחקים לידיהם של אשכנזים.
באמצע אוקטובר הופיע בהארץ מאמר פרי עטו של עדי שורץ שכותרתו
"האם יהודים ומוסלמים אכן חיו בהרמוניה בארצות האסלאם"
לפי הארץ "עדי שורץ הוא עיתונאי וחוקר עצמאי, המתמחה ביהודי ארצות ערב".
המאמר נכתב בעקבות ספרו של מרטין גילברט ומנסה להתמודד עם טענות שאף אחד כבר לא טוען אותם. בכל זאת יש במאמר אנקדוטה משעשעת בה 400 או 500 הופכים למליון, ועובדה חשובה על האסימון שתקוע בראש של האשכנזים ועדיין לא נפל.
[..]אך גם חלקה של החברה האזרחית והאליטות האינטלקטואלית והתקשורתית בדחיקת עניינם של יהודי ארצות ערב ראוי לאזכור. קשה להיזכר בכתבות או במאמרים רבים בנושא (יוצא דופן הוא בן דרור ימיני ב"מעריב"). אין אינטלקטואל בולט שמשמיע את קולו בעניין זה. גם שורה ארוכה של אינטלקטואלים מזרחים שקמו בישראל בדור האחרון (דוגמת יוסי יונה, יהודה שנהב ויוסי דהאן) מבכרים לעסוק באפליית הממסד האשכנזי כלפי דור הוריהם, ובדרך כלל אינם כותבים על שאירע לדור ההורים בארצות המוצא שלהם.[..]
אתם מבינים אין פעילים מזרחים שמשתפים פעולה עם הנסיון להסיט את הדיון מפשעי הציונים כלפי המזרחים להיסטוריוגרפיה של היהודים בארצות מוצאם.
חוץ כמובן מבן דרור ימיני
ביומיים האחרונים נכנסתי לעימות עם אורי הייטנר בבלוג שלו. אורי הייטנר עמד 4 שנים בראש "מרכז יובלים לתרבות יהודית" במכללת תל חי. הוא כנראה "איש חינוך" ומועסק גם על ידי "המכון לאיסטרטגיה ציונית".הרשימות שלו ארוכות טרחניות ומשעממות ובדרך כלל לא זוכות לתגובות.
אורי הייטנר חזר על השגיאה שעשו בעבר פעילים מזרחים ,והרים להנחתה כאשר כתב את הדברים הבאים.
" מדינות ערב התנפלו על יהודי ערב מתוך אנטישמיות צרופה"
וזה נתן לי את ההזדמנות לכתוב על הקיר שלו
"הפשעים כנגדי ובני משפחתי שצרובים בתודעתי הם של אשכנזים ולא של ערבים. "
בהתכתשויות עם אורי הייטנר טענתי שבין אם הייטנר התכוון ובין אם לא, דבריו נגד יהודה שנהב נובעים מכך שטענותיהם של שנהב והקשת המזרחית על אפליה/דיכוי/ניחשול של מזרחים מבוססות על עובדות מוצקות.
עובדות שמוזכרות גם בסיפרה של אניטה שפירא "ככל עם ועם",עובדות שהוכחשו ומוכחשות ע"י אשכנזים כמו הייטנר,אהוד בן עזר,משה גרנות.
לאחרונה יצא לאקרנים הסרט "מפריח היונים" על פי הרומן של אלי עמיר. אני מצרף ציטוט מתוך ביקורת בידיעות אחרונות על הסרט. הציטוט אינו היסטוריוגרפיה ואינו מאמר אקדמי, הוא רק דוגמית לגזענותו של הייטנר שמטה בד"כ את הדיונים על גזענות של אשכנזים כנגד מזרחים, לכיוון הערבים.
"כשראיתי את הסרט בפעם הראשונה,ישר נזכרתי בסבתא שלי ,יפה. שתמיד היתה מספרת לנו על החיים בבגדאד.".אומרת גם אורית גנדלמן מרמת גן,שגם היא כבר הספיקה לחזור לצפיה נוספת. "היא נפטרה בגיל 102 ועד יומה האחרון דיברה על עיראק- על האוכל הטוב,התמרים הבשרניים,החיים הטובים עם השכנים. הלכנו כל המשפחה יחד: האחים,הילדים,המחותנים,הנכדים.אחותי ישבה באולם וכתבנ את כל הביטויים שמוזכרים בסרט כי זה הזכיר לה את סבתא. בפעם השניה הלכתי לראות את הסרט כי הרגשתי שבאמצעותו אני נפגשת שוב עם סבתא שלי."
[..]התנגדות לציונות, סותרת באופן מהותי את הלקח האוניברסלי של השואה. התנגדות לציונות, משמעה התנגדות למימוש זכות ההגדרה העצמית, המוכרת כזכות טבעית של כל עם, אך ורק מן העם היהודי. וכדי להצדיק את האפליה הזאת, צצות ומופצות תאוריות השוללות את עצם קיומו של העם היהודי, המציגות את היהדות כדת בלבד, המדברות על העם היהודי כ"לאום מומצא". המסע הזה הוא מסע אנטישמי מובהק, היפוכו המוחלט של המסר האוניברסלי של השואה, השולל גזענות ושנאת זרים. [..]
(ציטוט מהבלוג של הייטנר)
בעיתון האינטרנטי "חדשות בן עזר" פרץ ויכוח בין שני ברי פלוגתא אם המונח יהודי-ערבי בו משתמש פרופ שנהב מדבר על יהודים שלאומיותם ערבית ודתם יהודית ,או שהמונח מתייחס ליהודים שלאומיותם יהודית ותרבותם ערבית. (שיוכם של היהודים ללאום יהודי נעשתה ע"י הכותב השני ב"חדשות בן עזר")
במאה השנים האחרונות הן היהודים והן הערבים לחמו על לאומיות (ערבית או יהודית). הגשמתה של הלאומיות הערבית הפכה לסיוט עבור חלק מהערבים ,סיוט שמתבטא במאות אלפי הרוגים במלחמות אזרחים בעיראק ,לבנון וסוריה ואלה לא כל הנתונים. גם הלאומיות היהודית הגשימה את עצמה בצורה כזאת שקנתה לה שונאים בין יהודים.
יהודי מזרחי יכול למצוא את הנימוקים לסלידה מלאומיות יהודית,אולם מי שגדל על אום כולתום וראה את ghawar al toshi בתחנות הערביות בהם צפו הוריו.
מחמוד דרויש יחד עם מרסל חליף ואחרים יצר תרבות שבה יהודי מזרחי יכול למצוא את עצמו.
שלוש הערות
1. בספרו של דוד שחר "יום הרוזנת" מסופר שבטקס הכתרתו של הרב עוזיאל המנצח על המקהלה היה אהרון עזרא. שחר מספר לנו שקולו של אהרון עזרא הדהד מתקליטים של בעלי עסק ערבים בעיר העתיקה
2. מומלץ לקרוא את מאמרו של פרופ ליבוביץ' "דרך הלאומניות אל החייתיות"
3. אהוד בן עזר כתב בעבר ספר מאוד חשוב ששמו "אין שאננים בציון". לעת זקנתו תמך באהוד אולמרט ומשה קצב לאחר הרשעתם
שהוא במה להפצת גזענות ושטנה נגד ערבים,מוסלמים
תגוכה של אורי הייטנר בבלוג שלו
[..]כלי תקשורת שלעגו לאזכור הפוגרומים ביהודי ערב ולדרישת הפיצויים ממדינות ערב, פתאום החלו לקדם את הרעיון, ברגע שהתברר שהוא חלק מתכנית קרי.
* אבל עצם הדרישה הזאת מעוררת את מיצי הקיבה של אנטי ציונים מסוגו של פרופ' יהודה שנהב. הנ"ל כותב שהציונים מנצלים ניצול ציני את החרמת רכושם של "היהודים הערבים" על מנת להצדיק את שוד הפלשתינאים שנועד לחלק את רכושם לאשכנזים. שאול סלע, אחד מחסידיו השוטים של המסית האנטי ציוני הנ"ל, כתב בתגובה לצרור הערותיי הקודם, בו התייחסתי לנושא, שאת הפשעים נגד משפחתו ה"עיראקית" לא בצעו ערבים אלא אשכנזים. הנ"ל מתגעגע כנראה, לראשיד עלי אל כילאני, ראש ממשלת עיראק ושותפם של הנאצים ושל המופתי חאג' אמין אל חוסייני, שההסתה שלו הביאה לפרהוד – הפוגרום נגד יהודי עיראק. שם היה טוב למשפחתו של סלע, לא כמו "אצל האשכנזים". כעת, לא נותר אלא להעסיק את האנשים הללו כמורים לאזרחות ולמחשבת ישראל במערכת החינוך הישראלית.
* על שנהב שמעתי, אך מיהו אותו סלע, שעד תגובתו, לא נתקלתי בו? מסתבר שהנ"ל מפעיל אתר הסתה אוטו אנטישמי גזעני, שכותרתו "המאבק המזרחי". כותרת המשנה שלו: "הציונות האשכנזית, אֵם לזנות ולתועבות הארץ". אגב, כאשר הוא אומר "הציונות האשכנזית", אין כוונתו – לעומת ציונות אחרת, נניח הציונות המזרחית. כלומר, הציונות היא אשכנזית. והאתר שלו מסית ומדיח נגד האשכנזים. ומיהם האשכנזים? לא בני העם היהודי יוצאי תפוצות אשכנז, כי את דעתו על העם היהודי, ניתן להסיק מהמוטו של אתר התועבה: "אין עובדה אחת שמוכיחה את קיומו של העם היהודי". השבוע הוא יצא בכותרת מסיתה: "אורי הייטנר גזען אשכנזי וצורר". נו, יש מתאים ממנו להיות מורה לאזרחות?
* ואגב, בלי קשר להסתה של האוטו-אנטישמי הזה, אני כלל לא אשכנזי. כל החלוקה לאשכנזים ומזרחים אנכרוניסטית. אני יהודי, ציוני ישראלי, יליד הארץ. ילדיי הם דור שני של ילידי הארץ מצדי ודור שלישי של ילידי הארץ מצד אמם. הם דור רביעי של ישראלים מצדי ודור חמישי של ישראלים (או ליתר דיוק ארצישראליים) מצד אשתי. אז מה אשכנזי בהם? כמובן שמעניינת אותי ההיסטוריה המשפחתית ובהיסטוריה המשפחתית אבי גדל בעיירה רדאוץ שבבוקובינה. הייתי שם, והתרגשתי להיות שם. אבל האם אני רדאוצי? כמובן שלא. אמי גדלה בעיר רובנו בפולין. היא לא סיפרה דבר עד מותה, ואת עיקר ידיעותיי על רובנו למדתי מספרו המעולה של עמוס עוז "סיפור על אהבה וחושך", שגם הוריו באו מאותו מקום. כן, התרגשתי לקרוא על רובנו בספרו של עוז. אבל האם אני רובנאי? כמובן שלא. ואם איני רדאוצי ואיני רובנאי, למרות שרדאוץ ורובנו משמעותיות להיסטוריה שלי, קל וחומר שאיני "אשכנזי", כי הזיקה שלי ליהדות רוסיה או גרמניה, למשל, אינה שונה מהזיקה שלי ליהדות עיראק או אתיופיה, למשל. אלה ואלה תפוצות הגולה של עמי, ונוצרו בהם נכסי תרבות יהודיים אדירים. הנכסים הללו הם המורשת שלי כיהודי. ה"אשכנזיות" אינה חלק מזהותי ואין לי כל עניין בה.[..]
אורי הייטנר קולע לדעתו של שלום בוגוסלבסקי
[..]אז אני אומר תנו לשד לצאת, ונראה מה יקרה. אני, לפחות, מוציא גם את הצ'ורט העדתי הרוסי כדי שיצטרף לחגיגה ולמה, בעצם, שהאשכנזים לא יוציאו את השדים שלהם? הרי מה זה אשכנזים אם לא אנשים שמחקו את זהותם שלהם, אחר כך את של ילדיהם ונכדיהם לטובת איזה כור היתוך גנרי ואחר כך ניסו לעשות את אותו הדבר לגלי ההגירה שהגיעו אחריהם? אולי גם אשכנזים צריכים לנכס לעצמם מחדש את התרבויות שהשאירו מאחור מזמן, במקום להפריע לאחרים לעשות זאת.[..]
לפוסט המלא של אורי הייטנר
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=272685
לפוסט של שלום בוגוסלבסקי
http://www.hahem.co.il/scissors/